WISSEN
WISSEN
Schlagworte: Umfrage, Besucherlenkung
Von Anna Eva Lehneis, 28. Juli 2022
© iStock.com/ronstik
Wie beurteilen bayerische Tourismusakteur*innen den Erfolg von bereits durchgeführten Besucherlenkungsmaßnahmen? Wie werden zukünftige Entwicklungen im Feld der Besucherlenkung bewertet? Zu diesen Fragen hat das Bayerische Zentrum für Tourismus Akteur*innen aus Tourismusverbänden, Destinationsmanagement, National- und Naturparks und touristischen Betrieben, die bereits Maßnahmen zur Besucherlenkung umsetzen, im Mai und Juni 2022 befragt. Ziel der Befragung war es, den Erfolg der bereits umgesetzten Maßnahmen zu ermitteln und aufzuzeigen, welche positiven Effekte in den einzelnen Regionen verzeichnet werden konnten. Die Antworten der 16 Teilnehmer*innen aus ganz Bayern zu insgesamt 35 verschiedenen Maßnahmen zur Besucherlenkung werden hier in einem Stimmungsbild zusammengefasst.
Die Befragungen des Bayerischen Zentrums für Tourismus zeigen, dass durch die umgesetzten Besucherlenkungsmaßnahmen bei allen befragten Akteur*innen positive Auswirkungen beobachtet werden konnten. Diese unterscheiden sich je nach den gesetzten Zielen der einzelnen Maßnahmen.
Über die beiden hier angesprochenen Kampagnen werden den Besucher*innen Alternativen vorgeschlagen, die die Aufmerksamkeit weg von touristisch hoch frequentierten Orten lenken sollen. Neben der Verteilung von Besucher*innenströme können auch andere Akteur*innen positive Effekte beobachten, die mittels einer Besucherlenkung erreicht werden.
Resultierend aus vielen positiven Effekten und durch das Erreichen der gesetzten Ziele, signalisieren die befragten Akteur*innen, dass die Maßnahmen auch in Zukunft weiterhin für eine aktive Besucherlenkung umgesetzt werden sollen.
Auch zukünftig soll dem Thema Besucherlenkung eine hohe Bedeutung zugesprochen werden. Die Befragungen zeigen allerdings, dass der Fokus weniger auf der Konzeption und Einführung neuer Maßnahmen liegt, sondern vielmehr auf der Weiterentwicklung der bestehenden und bereits erfolgreichen Maßnahmen. Ein Grund, der für eine stetige Weiterentwicklung der Maßnahmen angeführt wird, ist die sich ständig ändernde Ausgangslage in den Destinationen in Bezug auf die Besucher*innenströme, die insbesondere durch die saisonalen Schwankungen gekennzeichnet sind. Ziel der Maßnahmen soll es sein, den maximalen Nutzen für die Region, die Besucher*innen und die Bevölkerung vor Ort zu generieren.
Bei anderen Maßnahmen konnten auch durch eingegangene Kooperationen eine stärkere Einbindung von Partner*innen, eine größere Reichweite der verschiedenen Kampagnen und Maßnahmen erzielt werden.
Eine Besonderheit stellen bei diesen Befragungen die naturbezogenen Besucherlenkungsmaßnahmen dar. Hierbei handelt es sich um informative Besucherlenkungsmaßnahmen, die darauf abzielen, eine „erhöhte Aufmerksamkeit und Sensibilität auf das Thema naturverträgliches Verhalten“ zu erreichen. Zusätzlich steht der Schutz der Natur und der Tiere im Vordergrund. Auch diese Maßnahmen werden in ihrer Gesamtheit mit gut bewertet und zukünftig weiter umgesetzt. Durch eine aktive Besucherlenkung konnte in den betroffenen Gebieten ein Rückgang bei den Verstößen gegen naturschutzrechtliche Regulierungen beobachtet werden.

Die Befragung des Bayerischen Zentrums für Tourismus zeigt, dass auch im Sommer 2022 eine aktive Besucherlenkung bayernweit eine bedeutende Rolle spielen wird und die bereits laufenden Projekte weiterentwickelt werden müssen, um einer erneut steigenden Nachfrage durch die Tourist*innen gerecht zu werden. Zu den bereits bestehenden Besucherlenkungsmaßnahmen kann zwischenzeitlich eine durchwegs positive Bilanz gezogen werden. Dennoch wirken saisonale Schwankungen, Witterungsbedingungen und andere externe Einflüsse, wie beispielsweise die Einführung des 9-Euro-Tickets für den ÖPNV, auf die Zahl der Besucher*innen und die betroffenen Orte unterschiedlich ein und stellen somit die bestehenden Strukturen und Maßnahmen in den Regionen vor neue Herausforderungen.

Bayerisches Zentrum für Tourismus
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to