STUDIE
STUDIE
Schlagworte: Qualität, Tourismus, Nachfrage, Reiseverhalten
22. Mai 2025
© iStock.com/vgajic
Qualität ist ein vieldeutiger Begriff, der besonders im Tourismus unterschiedliche Interpretationen erfährt. Um sich dieser Thematik aus der Perspektive der touristischen Nachfrage anzunehmen, hat das BZT im März 2025 eine Befragung durchgeführt, bei welcher von GfK mehr als 2.000 Personen repräsentativ für die deutschsprachige Bevölkerung in Deutschland im Alter von 18 bis 74 Jahren befragt wurden.
Die Ergebnisse geben unter anderem Einblicke dahingehend, welche Assoziationen die Begrifflichkeit „Qualität im Tourismus“ weckt, welche Qualitätserwartungen in Bezug auf die Urlaubsreise bestehen, welche Aspekte im Qualitätskontext im Informations- und Buchungsverhalten relevant sind, inwiefern die erwarteten Qualitätsaspekte auf Reisen tatsächlich erfüllt wurden und wie sich die Zahlungsbereitschaft für qualitativ hochwertigere Reiseangebote gestaltet.
28 Prozent der Befragten nennen keine Assoziation zur Begrifflichkeit „Qualität im Tourismus“.
© iStock.com/Liubomyr Vorona
14 Prozent der Befragten assoziieren „Qualität im Tourismus“ mit „Gute Hotels/ Unterkünfte/ Zimmer“ und 11 Prozent mit „Nachhaltigkeit/ nachhaltig/ nachhaltige Unterkünfte“.
© iStock.com/Prostock-Studio
Bei der Reiseentscheidung ist das Reiseziel für 43 Prozent ausschlaggebend, für 40 Prozent der Befragten sind Reiseziel und Unterkunft gleich wichtig.
© iStock.com/Charnchai
Sauberkeit und Hygiene sind für 85 Prozent Aspekte, die die Reisentscheidung am stärksten beeinflussen, gefolgt von Sicherheit (83 Prozent) und einem guten Preis-Leistungsverhältnis (82 Prozent).
© iStock.com/dima_sidelnikov
Die wichtigsten Informationsquellen über die Qualität der Angebote sind die Webseiten der Anbieter, die Empfehlungen von Freunden und die Kundenrezensionen auf Plattformen.
© iStock.com/Kenstocker
47 Prozent der Befragten sind bereit, für qualitativ hochwertigere Reiseangebote mehr zu bezahlen, wenn die Qualität spürbar besser ist.
© iStock.com/Muhammad Ikbal
Befragungszeitraum: 20.03.2025 bis 31.03.2025
Zielpersonen/Stichprobe: Die Grundgesamtheit dieser Untersuchung umfasst Männer und Frauen im Alter von 18-74 Jahren der deutschsprachigen Bevölkerung in Deutschland. Der Umfang dieser Gesamtheit beträgt ca. 58.877.000 Personen. Daraus wurde eine repräsentative Stichprobe im Umfang von 2.020 Personen gezogen.
Durchführung der Studie: GfK
Methode: Dieser Untersuchung liegt methodisch eine Quotenstichprobe zugrunde. Die Ermittlung der Quoten erfolgte auf der Basis amtlicher Statistiken (Mikrozensus 2022) sowie eigener GfK-Berechnungen. Zur Gewährleistung einer repräsentativen Stichprobe werden die Merkmale Geschlecht, Alter, Bundesland, Ortsgröße und Haushaltsgröße quotiert. Die Befragung der Panel-Teilnehmenden erfolgte anhand eines strukturierten Fragebogens per CAWI (Computer Assisted Web Interview), also Online.
Auswahl der Probandinnen und Probanden: Auf Grundlage des aktuellen Mikrozensus werden für jeden GfK eBUS® die Teilnehmenden aus dem Accesspanel der GfK SE („askGfK“) per Quota-Auswahl angefiltert. Die Probandinnen und Probanden werden per E-Mail zur Befragung eingeladen und erhalten zusätzlich auf ihrer Eingangsseite zu „askGfK“ die Mitteilung, dass ein Fragebogen zur Verfügung steht. Itembatterien wurden randomisiert abgefragt.
Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren
Bayerisches Zentrum für Tourismus
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to