STUDIE
STUDIE
Schlagworte: Besucherlenkung, Besuchermanagement, Kommune
9. April 2025
© iStock.com/cookelma/Cerise HUA
Das BZT hat im Jahr 2021 eine Befragung von bayerischen Kommunen zur „Bedeutung und Maßnahmen von Besucherlenkung“ durchgeführt. Diese Kommunen ergänzt um weitere bayerische Kommunen wurden nun nochmals angeschrieben, um ein Update zum Thema „Besuchermaßnahmen/ -lenkung“ zu erhalten.
Der Versand des Umfragelinks erfolgte an 1.465 bayerische Kommunen, von denen 128 Kommunen an der Befragung teilgenommen haben. Die Studie erhebt keinen Anspruch auf eine repräsentative Stichprobe für Besuchermanagement/-lenkung in bayerischen Kommunen. Die Umfrageergebnisse bieten einen exemplarischen Einblick zur Bedeutung und zu den Maßnahmen von Besuchermanagement/-lenkung in bayerischen Kommunen.
Bereits vor dem Jahr 2019 war „Besuchermanagement/-lenkung“ in 16 Prozent der befragten Kommunen ein wichtiges Thema. Seit 2019 hat es in weiteren 42 Prozent der Kommunen an Bedeutung gewonnen.
© iStock.com/juststock
Trotz Zunahme der Tagesausflugsgäste in den letzten fünf Jahren in 70 Prozent der an der Befragung teilnehmenden Kommunen, wird die Anzahl der Tagesausflügler lediglich in 15 Prozent der Kommunen als (eher) problematisch bewertet.
© iStock.com/Yulia Raneva
Mehr als ein Drittel der Kommunen schätzen das Thema „Besuchermanagement/ -lenkung“ als (sehr) wichtig ein.
© iStock.com/imtmphoto
Die Hauptgründe für die Beschäftigung mit dem Thema sehen die Kommunen in der Anzahl der Tagestouristen, im Umweltschutz, aber auch in der Forcierung des Tourismus.
© iStock.com/Marina113
Der Unmut der eigenen Bevölkerung, der auf das Wildparken, überfüllte Straßen und die Zerstörung der Natur basiert, ist ein weiterer Grund, sich in den Kommunen mit dem Thema zu beschäftigen.
© iStock.com/adandr
Für die Entzerrung der Besucherströme werden die Wegenetze erweitert, Parkleitsysteme eingesetzt und Verhaltensregeln kommuniziert.
© iStock.com/Eisenlohr
Befragungszeitraum:
05.02.2025 bis 16.03.2025
Realisierte Stichprobe/ Zielgruppe:
Die Zielgruppe dieser Befragung sind Kommunen in Bayern. Der Versand des Umfragelinks erfolgte an 1.465 bayerische Kommunen, von denen 128 Kommunen an der Befragung teilgenommen haben.
In dieser Befragung wurden die Kommunen in Bayern angeschrieben, die bereits 2021 zur „Bedeutung und Maßnahmen von Besucherlenkung“ befragt wurden. Das Auswahlkriterium im Jahr 2021 waren Kommunen in Landkreisen mit den höchsten Mobilitätsveränderungen zwischen Juli 2020 und September 2020 gegenüber dem Vergleichszeitraum aus dem Vorjahr (Grundlage: Mobilfunkdaten von Teralytics). Insgesamt wurden 1.185 Kommunen aus zehn Landkreisen in Oberbayern, aus sieben Landkreisen in Schwaben, aus 13 Landkreisen in Ostbayern und aus 15 Landkreisen in Franken angeschrieben. In der aktuellen Befragung wurden zudem weitere 280 kleine bayerische Kommunen mit einer Einwohnerzahl bis 10.000 in die Befragung aufgenommen.
Durchführung der Studie:
Bayerisches Zentrum für Tourismus e. V.
Methode:
Durchgeführt als Online Befragung mit SoSci Survey.
Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren
Bayerisches Zentrum für Tourismus
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to