KAMINGESPRÄCH
Erfolgskennzahlen und Benchmarks im Tourismus
Kempten I 11. März 2025
KAMINGESPRÄCH
Kempten I 11. März 2025
Über Jahrzehnte hinweg erfreute sich die Tourismusbranche eines stetigen Wachstums, mit Ausnahme der Corona-Jahre, und die Übernachtungszahlen und Ankünfte galten von Jahr zu Jahr als die Erfolgskriterien. Doch mit dem Wandel hin zu einem nachhaltigen, vermehrt gemeinwohl- und qualitätsorientierten Tourismus stoßen traditionelle Kennzahlen an ihre Grenzen.
Herausforderungen wie Crowding-Effekte, Umweltbelastungen und soziale Spannungen erfordern neue Indikatoren, die den Erfolg einer nachhaltigen, sozial verträglichen und qualitätsorientierten Entwicklung im Tourismus und vor Ort in den Destinationen besser abbilden. Gebraucht werden einerseits neue Kennzahlen, auch Key Performance Indicators (KPI) genannt, die die positiven und negativen Auswirkungen des Tourismus für alle Akteure – Gäste, Leistungsträger und Einheimische – sowie auf die Destination und deren Umwelt widerspiegeln und andererseits auch den Ansprüchen der Leistungsträger gerecht werden. Insbesondere gilt dies für Destinationsmanagementorganisationen (DMO), deren Rolle und Aufgaben sich maßgeblich verändert haben und neuen Anforderungen gegenüberstehen.
Doch wie lassen sich vor diesem Hintergrund solche qualitativen Verbesserungen und der Fortschritt einer Tourismusdestination messen, interpretieren und allgemein verständlich kommunizieren? Was ist dabei der Maßstab und mit welchen Destinationen kann und will man sich vergleichen?
Um sich dieser Thematik aus verschiedenen Perspektiven zu nähern, haben wir zwei Vertreter aus Wissenschaft und Praxis eingeladen. Zu Beginn gab Prof. Dr. Marius Mayer einen kurzen Einblick in die Diskussion und Betrachtung von Erfolgskennzahlen und Benchmarks im Tourismus aus wissenschaftlicher Sicht. Anschließend hat Wolfgang Wagner dargelegt, wie sich das Thema auf Seiten einer Landestourismusorganisation in der Praxis gestaltet.
Das Kamingespräch fand in Zusammenarbeit mit dem Tourismusverband Allgäu/Bayerisch-Schwaben e. V. statt.


Um die zugrundeliegende Thematik aus verschiedenen Blickwinkeln zu betrachten, wurden die Teilnehmenden in zwei Workshopgruppen unterteilt. Jede Gruppe befasste sich mit den gleichen Fragestellungen und diskutierte zu drei Themenschwerpunkten. Im Anschluss wurden die Resultate der beiden Workshopgruppen im Plenum vorgestellt.
Die Ergebnisse der Workshops lassen sich wie folgt zusammenfassen:
Welche (Erfolgs-)Kennzahlen werden bereits erhoben?
Woher kommen diese Daten?
Mit welchen Destinationen wird sich verglichen?
Must Have – Welche Daten und Kennzahlen sind zwingend notwendig?
Nice to Have – Welche Daten und Kennzahlen wären von Interesse, aber verhandelbar?
Wer trägt diese Daten und Kennzahlen zusammen?
Aus den Diskussionen in den Workshopgruppen ging hervor, dass sich ein einheitliches System, wie z. B. in Tirol, gewünscht wird. Voraussetzung hierfür sind ein einheitlicher Rahmen und gemeinsame (Daten-)Standards, aber allen voran die Verständigung über gemeinsame, verbindliche Ziele für die Tourismusentwicklung.



Bayerisches Zentrum für Tourismus
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to